Arbetet med att ta ut kontingenledare inför Jamboreen i Japan 2015

En del av Scouternas internationella verksamhet är de internationella arrangemangen. Varje år reser flera hundra scouter utomlands i Scouternas regi. De behöver så klart duktiga ledare som kan göra utmanande, spännande och trygga arrangemang. I år var det, utöver de sedvanliga uppdragen som ledare för bland andra Explorer Belt, Påskresan och Upptäcktsfärd Norden, dags att sätta samman teamet för den svenska kontingenten till Jamboreen i Japan 2015.

Scouternas Arrangemangsgrupp, som har ansvaret för att ta ut arrangemangsledare, började med att fundera över vilka egenskaper vi tyckte var viktiga för att kunna skapa en bra kontingentledning. Det resulterade i att tre kriterier utkristalliserade sig:
– erfarenhet av att jobba i stora projekt,
– erfarenhet av internationell scouting och internationellt arbete på andra sätt, och då särskilt från Asien och Japan,
– samt att ha spännande idéer om vad man ville göra av en svensk kontingent.

Vi bestämde också att vi skulle ge alla delar av scoutrörelsen möjlighet att söka men att vi inte skulle fokusera på att få en representativ grupp ledare sett till förbundstillhörighet utan att de tre faktorer vi kommit fram till var viktigare. Om två potentiella ledare var i övrigt lika skulle dock den som kom från ett underrepresenterat förbund få företräde. Vi konstaterade också att vi gärna ville ha ungefär lika många kvinnor och män i gruppen. Vi stämde av våra planer med Scouternas International Commissioners (våra IC:ar) och gav dem möjlighet att ge feedback på våra urvalskriterier.

Vi formulerade sedan en annons som publicerades på scouternas webbplats. Vi hörde också av oss till de fem scoutförbunden och talade om att vi sökte arrangemangs- och kontingentledare. Till dem som vid avslutningen av arbetet med Jamboreen i Sverige anmält sitt intresse skickade vi ut ett särskilt mail om att det nu gick att ansöka om att bli kontingentledare till Jamboreen i Japan.
När ansökningstiden gått ut hade vi hela 45 sökande! Vi insåg snabbt att vår ursprungliga ambition om att intervjua samtliga sökande inte var möjlig att genomföra. I stället satte vi oss ned och sorterade ut en högintressant grupp med hjälp av våra kriterier som vi prioriterade att tala med. Dessa 15 personer intervjuade vi i ungefär en timma vardera. Det var mycket intressant och givande. Det är otroligt hur många människor som är kunniga inom olika områden vi har i scouterna och härligt att höra hur många som har tänkt på hur de skall vara med och skapa den allra bästa upplevelsen för de deltagande scouterna.
Sedan vidtog det stora pusslandet. Vi försökte se vilka olika egenskaper som de vi intervjuat hade och hur de skulle kunna komplettera varandra på ett bra sätt. Målet var att ha både kreativa och strukturerade personer, liksom exempelvis ”uppstartare” och ”avslutare”. Den här delen av arbetet är klurigt men samtidigt väldigt roligt. Vi tog ett antal referenser och kom sedan fram till vilka vi ville skulle utgöra teamet och vilka två vi ville ha som patrulledare eller Head of Contingent.
Till vår stora glädje svarade båda två ja efter att ha talat med varandra och vi kunde kontakta resten av det tänkta teamet! När vi ringde upp alla talade vi om vilka som var del av det tilltänkta teamet och gav alla chansen att tänka efter en gång till samt stämma av med exempelvis familjer och jobb. När samtliga ledare lämnat sitt svar meddelade vi teamet att det var de som skulle jobba tillsammans. Vi meddelade också de som varit nära men inte räckt ända fram om att så var fallet, och så informerade vi olika nyckelpersoner i styrelser och på kansliet om att processen var klar.
Nu är det dags för Anna, Henrik, Lisa, Helene, Martin och Elisabet att börja arbeta. Vi önskar dem all lycka på vägen. Vill du följa deras arbete gör du det bäst på den här sidan.
Att vara ledare för ett internationellt arrangemang är utvecklande och en spännande erfarenhet. Det är också otroligt roligt att tillsammans med ett par andra i ett team ge deltagarna en fantastisk scoutupplevelse! Teamet planerar arrangemanget från början till slut, och får självklart hjälp och stöd av Scouternas Arrangemangsgrupp under arbetets gång.
Om du är sugen på att vara arrangemangsledare i Sverige eller utomlands kan du se uppdragen annonseras på Scouternas hemsida. Uppdragen för sommaren 2014 kommer ut i mars 2013. Välkommen med din ansökan då!
Det här inlägget postades i Aktuella utlysningar, Internationella läger, Tips för internationell scouting, WSJ av Scouterna Internationellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>